En manskör med lång tradition

Arboga Manskör bildades den 8 mars 1908 av bankkamrer Nils Edvard Kjellander, på den tiden även organist och kantor i stadsförsamlingen och musiklärare i damskolan. 1912 deltog Arboga Manskör i jättekören vid Olympiska Spelen i Stockholm.

Arboga Manskör

Arboga Manskör består idag av c:a 40 medlemmar. Vi är en fyrstämmig kör och delar oss i tenor 1, tenor 2, bas 1 och bas 2. Där vi lyckligtvis har en jämn fördelning mellan stämmorna. Kören är en fristående förening där Gunnar Lindberg är ordförande och Birgitta Rosenquist Brorson är vår körledare.

Vår körledare Birgitta Rosenquist BrorsonKörledare Birgitta Rosenquist Brorson

Birgitta började hos oss Vårterminen 2018, vilket är en lycka för oss. Birgitta är en mycket erfaren körledareBirgitta har arbetat som kyrkomusiker i Arboga 1978-2000. Därefter blev hon organist i Ersta kyrka och lektor i kördirigering på kantorsutbildningen, på Ersta & Sköndal högskola. Hon har också haft en anställning Nationell körpedagog” med Sveriges Kyrkosångsförbund som arbetsgivare. Bland arbetsuppgifterna var att fungera som inspiratör till barnkörer, ungdomskörer och vuxenkörer,samt att leda den Nationella Ungdomskören och varje år leda en nationell Ungdomskörfestival, någonstans i Sverige
All denna erfarenhet och kunskap får vi nu ta del av i vår kör.

En manskör med lång tradition

Intryck från 1912

Vi kan bara ana hur häftigt det måste har varit att vara med i jättekören i 1912. Vilken publik och vilken kör: över 4.400 sångare! På nätet hittade vi material som vi vill dela här med er:

Svenska Sångarförbundets konsert i Stadion (289) Lördagen den 13 juli hölls sångarfesten i Stadion.

7.10 Sångarfest – tivoli
OS var inte bara liktydigt med tävlingar. Det hände mycket annars, både på OS-anläggningarna och ute på stan. Sångarfest, nöjesfält och stora fester hörde till. Det var en rad officiella fester och en del av dem anordnades av de kungliga. (…)

I anslutning till OS arrangerades en svensk sångarfest som samlade över 4.400 sångare. För festen hade anordnats en provisorisk sångarhall som förutom sångarna rymde 8.000 personer. Festen varade i tre dagar. Det hölls två konserter i sångarhallen, en friluftskonsert på Skansen samt en i Stadion. Det framfördes företrädesvis fosterländska sånger av dels den stora kören på 4.400 personer, dels av medlemmar från länssångarförbund som bestod av 200–800 sångare.

Från Svenska Sångarförbundets konsert i Stadion. ”Bellmanssången” (290) En del i tre dagars sångarfest blev ett framträdande i Stadion.

Konserten på Stadion lockade 27.000 personer att lyssna och den föregick av ett stort sångarfesttåg i vilket 6.000 personer ingick. I täten gick grupper föreställande fosterländska sången, krigssången, kyrkosången och folkvisan samt grupper från varje län som visade upp sig på för varje län speciellt tema. Konserten inleddes med en hyllning till kungen och drottningen varpå Svenska sångarförbundets ordförande talade. Det var självaste kronprinsen Gustaf Adolf som var denna ordförande. (…)

Text och bilder: 120224_os_i_stockholm_korr.pdf från www.gamla.skillingaryd.nu. Använd gärna även direktlänk till pdf:en.

Vilken start för en nybildad Manskör från Arboga! Körens historia är mer än hundraårig med ett kort uppehåll i slutet av 1900-talet. Den har engagerat många män i Arboga kommun och upprätthållit traditioner som Valborgsmässofirande och Julkonsert. Idag har kören flera engagemang per år och en blandad repertoar.

Intresserad?

Vi ser gärna fler män i alla åldrar som skulle finna ett nöje i att sjunga med oss. Om du är en av dessa och vill vara med, besöka oss och/eller provsjunga? Kontakta oss gärna!